Thursday, March 3, 2011

RAHSIA TARIKH LAHIR...

heboh kat dalam fb skang semua orang sibuk nak tahu rahsia disebalik tarikh lahir..kajian telah dijalankan oleh dato' fadzilah kam...kam to me(johan raja lawak)..hehehe...kamsah...so tengokla...ape2 pun kita kene bersyukur diatas segala kurniaan Allah s.w.t kepada kita...amin



Kajian selama 25 tahun Dato Dr. Fadzilah Kamsah sebagai Pakar Motivasi mengenai personaliti seseorang .

‘Hidup manusia penuh dengan 1001 yang mampu diterokai. Hanya menerusi tarikh lahir saja, pelbagai cara dan taktik yang telah dikenal pasti untuk mengorek rahsia peribadi sesorang. Kali ini juga berkisarkan tentang tarikh lahir. Tidak seperti sebelumnya di mana kamu terpaksa mengira, mencampurkan atau sebagainya. Kali ini kamu tidak perlu bersusah payah. Tiap tarikh lahir sudah diletakkan di dalam kategori tertentu.’


GRUP A1

01, 06, 11, 16, 21, 26, 31

Kamu beranggapan bahawa cinta adalah perkara terindah dalam hidup dan kamu suka bila jatuh cinta. Wah! Mungkin sebab itu kamu ni jarang benar boleh hidup tanpa cinta. Sebab itu juga kamu mudah untuk jatuh cinta atau memperoleh cinta baru setelah kecewa. Namun ini bukan pula bermaksud kamu ni jenis playboy/playgirl. Selalunya kamu akan setia pada yang satu tapi mudah sangat dikecewakan. Mungkin ini kerana kamu sentiasa beranggapan bahawa orang yang kamu sayang tidak benar-benar jujur terhadap diri kamu seperti mana kejujuran yang kamu berikan kepadanya. Selain itu, kamu juga gemar bersama teman-teman hinggakan kadangkala kamu sanggup kecewakan si dia semata-mata untuk tidak melepaskan peluang melakukan aktiviti kesukaan kamu bersama teman-teman. Dikalangan teman-teman, kamu sangat boleh diharap. Namun sikap panas baran melampau yang kamu miliki itu, membuatkan ramai yang tidak begitu menyenangi diri kamu dan itu adalah kelemahan paling besar yang kamu miliki. So, lepas ini kamu kenalah pandai-pandai kontrol sikit perasaan baran itu, jika tidak mahu teman-teman semakin menjauhkan diri dari kamu!

GRUP B2

02, 07, 12, 17, 22, 27

Impian dan cita-cita adalah perkara yang paling penting dalam hidup kamu. Malah kamu juga sanggup melakukan apa saja untuk memenuhinya. Itu adalah satu sikap yang positif untuk meraih kejayaan dalam hidup. Selain cita-cita dan impian, cinta juga dianggap sesuatu yang sangat berharga dalam kehidupan kamu namun sifat kamu yang sentiasa inginkan seseorang yang sempurna membuatkan kamu sukar mencari teman yang sesuai. Kamu juga sukar untuk mempercayai orang lain. Dari segi persahabatan, teman-teman adalah sangat penting bagi kamu malah kamu sangat menghargai tiap persahabatan yang terjalin itu. Namun begitu, kamu bersifat perahsia di kalangan teman-teman. Kamu bukan seseorang yang mudah hendak berkongsi rahsia dengan orang lain, biarpun teman rapat kamu sendiri. Mungkin itu adalah sikap semula jadi yang kamu miliki. Tidak mudah percaya pada orang lain. Biasalah tu, takut dijaja sesuka hati pula. Selain itu, kamu juga sangat gemar berfikir secara mendalam tentang segala perkara yang berlaku. Kata orang tu, kamu akan mengambil masa sebelum melakukan sesatu tindakan kerana tidak mahu menyesal di kemudian hari.

GRUP C3

03, 08, 13, 18, 23, 28

Kamu beranggapan kehidupan adalah pemberian Tuhan yang indah dan kamu gemar untuk menikmati tiap apa yang kamu lakukan dalam hidup. Sikap peramah dan baik hati membuatkan kamu disenangi ramai namun kadangkala sikap kamu yang agak emosi membuatkan mereka kurang menyenangi sikap kamu itu dan seolah menjauhkan diri. Bukan mereka tidak sudi lagi berkawan dengan kamu tapi sikap kamu yang "angin satu badan" itu kadangkala membuatkan mereka rimas. Dalam perhubungan cinta pula, kamu dikatakan seorang yang jujur dan setia dalam percintaan. Tapi awas, kamu tidak dapat langsung menerima sebarang bentuk penipuan. Sekali kamu tertipu, kamu lebih rela kehilangan cinta itu buat selama-lamanya walaupun sayang itu masih ada di hati. Ini kerana kamu teramat mementingkan kejujuran dalam perhubungan. Bagi kamu, jika sekali kamu ditipu tak mustahil ia akan berlaku lagi di masa depan. Itulah prinsip yang kamu pegang kuat, termasuk juga dalam hubungan persahabatan. Usah cuba menikam kamu dari belakang, buruk padahnya nanti. Dari segi emosi, kamu mampu mengawal emosi diri kamu bila berada di samping si dia namun kadangkala keputusan yang kamu ambil menimbulkan kesan negatif pada si dia.

GRUP D4

04, 09, 14, 19, 24, 29

Dalam hidup, kamu sentiasa mempunyai matlamat yang hendak kamu capai. Malah kamu juga sangat mengambil berat tentang impian orang lain. Jadi tidak hairan jika kamu sanggup mengetepikan keinginan sendiri demi untuk memenuhi keinginan orang lain seperti keluarga dan teman rapat. Bagi diri kamu, teman-teman punya pengaruh besar dalam kehidupan kamu dan kamu juga sanggup membantu mereka dalam apa keadaan sekalipun. Bahkan kadangkala seolah-olah mementingkan teman daripada keluarga sendiri. Dari segi personaliti diri, kamu juga dikatakan sering kali dipengaruhi oleh emosi diri tapi hanya sekejap saja. Kata orang tu, cepat panas tapi cepat pula sejuknya. Mungkin ini disebabkan rasa kurang sabar yang kamu miliki hingga buatkan kamu selalu lupa diri.

GRUP E5

05, 10, 15, 20, 25, 30

Kamu seorang yang suka disayangi dan dimanjakan oleh orang teman yang rapat dengan kamu. Seperti juga dengan grup C3, kehidupan adalah sesuatu yang menyeronokkan untuk dinikmati. Walaupun ada pahit maungnya namun semua adalah perkara normal dalam kehidupan. Tidak perlu ambil serius sangat. Selain itu, rupanya kamu suka enjoy untuk menghiburkan hati. Ops! jangan pula salah faham, ia bukanlah perkara yang negatif. Mungkin sekadar keluar bersama teman-teman atau melakukan aktiviti yang disukai untuk menghilangkan tekanan. Ini juga salah satu sebab mengapa kamu punya ramai teman malah kamu memang punya hobi untuk menambah koleksi teman-teman yang kamu sayangi. Keburukan kamu, punya pelbagai impian tapi tak berusaha keras untuk mencapainya, Ini juga disebabkan oleh sikap semula jadi kamu yang suka sangat mengambil mudah tentang sesuatu perkara. Sebenarnya kamu mampu memperoleh apa yang kamu impikan dalam hidup tapi selalunya ia tidak menjadi kenyataan kerana kamu sendiri tidak serius berusaha. Kamu juga gemar melakukan kerja separuh jalan. Untuk memiliki lebih banyak kejayaan di masa depan, kamu dinasihatkan agar lebih rajin berusaha dan cuba ubah sikap buruk kamu itu, demi kebaikkan diri kamu sendiri.

JANUARI

bercita-cita tinggi dan orangnya serius

mudah mendisiplinkan diri sendiri

suka mendidik dan dididik

badannya sihat tetapi mudah diserang selsema

sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik

bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya

rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan

cukup sayang pada kanak-kanak

suka smart, kemas dan teratur

suka duduk rumah

bersifat sensitif, berfikiran mendalam

setia pada segala-galanya

pandai mengambil hati org lain

perlu belajar kemahiran sosial

pendiam kecuali telah dirangsang

cukup cemburu yang sangat tinggi

agak pemalu daya tumpuan yang sangat tinggi


FEBRUARI

berfikiran abstrak

mudah menpamirkan marahnya

sukakan benda yang reality dan abstrak

tidak suka benda yang remeh-temeh

inteligent, bijak dan genius

suka berkawan tapi kurang mempamerkannya

berpesonality yang mudah berubah

sangat berani dan suka memberontak

mudah menawan orang lain

bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya

agak pendiam, pemalu dan rendah diri

pemerhatian yang tajam

jujur dan setia pada segalanya

suka hiburan dan sukan

keras hati untuk mencapai matlamat

suka benda yang bersifat seni

tidak suka dikongkong

sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran

mudah memberontak apabila dikongkong

berkecenderungan pada benda yang tahyul

suka kegiatan yang lasak

amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros

emosinya mudah terluka dan sangat sensitive

belajar untuk mempamerkan emosi

MAC

berpesonaliti yang menarik dan menawan

pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam

mudah didampingi

kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal

sangat pemalu dan pemendam rasa

suka berangan-angan

sangat baik secara semula jadi,

suka melancong

jujur pemurah dan mudah simpati

sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi

sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran

kelam kabut dalam memilih pasangan

suka pada kedamaian

suka dengan hiasan rumahtangga

sangat peka kepada orang lain

punya bakat seni dalam bidang muzik

Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain

kencenderungan kepada benda yang istimewa

tidak cepat marah dan sangat amanah

dan baik jangan terlalu moody

tahu balas budi dan tahu kenang budi


APRIL

sangat aktif dan dinamik

try control the emotion

cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal

kecenderungan bersifat dendam

sangat menarik dan pandai manjakan diri

agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan

punya daya mental yang sangat kuat

kuat daya ingatan

suka diberi perhatian

gerak hati yang sangat kuat

sangat diplomatik (pandai memujuk, berkawan dan pandai menyelesaikan masaalah orang)

pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain

sangat berani dan tiada perasaan takut

berpenyakit disekitar kepala dan dada

suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah

sangat cmeburu dan terlalu cmeburu hingga ketahap merbahaya

emosi cepat terusik


MEI

kekerasan hati dan degil

tidak perlu dimotivasikan

fizikal yang baik

kuat semangat dan bermotivasi tinggi

tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain

kelemahan sistem pernafasan

pemikiran yang tajam

sangat manja dan mudah dipujuk

suka sastera, seni dan muzik serta melancong

mudah marah apabila tidak dikawal

bersikap sistematik (otak kiri)

tidak berapa suka duduk dirumah

pandai menarik hati orang lain dan snagat menarik perhatian

suka berangan

tidak boleh duduk diam

perasaan yang amat mendalam

kuat daya firasat memahami apa yang terlintas dihati orang lain tanpa diberitahu

rajin dan bersemangat tinggi

cantik dari segi mental dan fizikal

bahagian telinga dan leher mudah diserang penyakit

agak boros

mempunyai daya tarikan yang tinggi

daya khayalan yang tinggi pemikiran tajam


sering menjadi perhatian

pandai berdebat


JUN

berfikiran jauh dan berwawasan

mudah berkawan dan pandai berkawan

mudah ditawan kerana sikap baik

orang yang sangat tertib

berperangai yang lemah lembut

pandai mempamerkan sikap

mudah berubah sikap, perangai, idea, mood

mudah kecil hati

idea yang terlalu banyak di kepala

mudah kena selsema

bersikap sensitive

suka berkemas

otaknya aktif (sentiasa berfikir)

cepat rasa bosan

sukar melakukan sesuatu dengan segera

sikap terlalu memilih dan cerewet

bersikap suka menangguh-nangguh

kurang mempamerkan perasaan

bersikap terlalu memilih dan mahukan yang terbaik

lambat nak sembuh apabila terluka hati

cepat marah dan cepat sejuk

suka kepada barang yang berjenama

suka bercakap dan berdebat

mudah menjadi eksekutif

suka buat lawak dan bergurau

kedegilan yang tidak terkawal

otaknya cerdas berangan-angan

sesiapa yang memuji saya adalah musuh saya tetapi saya tetapi menegur saya adalah kawan saya

JULAI

sangat seronok didampingi

tinggi daya simpati

banyak berahsia dan sukar dimengertikan terutamanya lelaki

pemerhatian yang tajam

agak pendiam kecuali diransang

suka menilai orang lain dengan pemerhatian

ada harga dan maruah diri

mudah dan rajin belajar

tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan

suka muhasabah diri

mudah dipujuk dan bercakap lurus

suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama

sangat menjaga hati orang lain

suka mendiamkan diri

sangat peramah

suka duduk dirumah

emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya

suka tunggu kawan tapi tak cari kawan

berjiwa sentimental

tak agresif kecuali terpaksa

jarang berdendam

lemah dari segi kesihatan perut

mudah memaafkan tapi sukar melupakan

mudah gemuk kawal tak kawal diet

tidak suka benda remeh-temeh

minta disayangi

membimbing cara fizikal dan mental

mudah terluka hati tapi lambat pulih

sangat peka, caring dan mengasihi serta penyayang

terlalu mengambil berat

layanan yang serupa dengan semua orang

rajin dalam membuat kerja

OGOS

suka berlawak

sangat cemburu

mudah tertawan kepadanya

daya pemerhatian yang tajam dan teliti

sopan santun dan caring terhadap orang lain

cepat berfikir

berani dan tidak tahu takut

fikiran yang berdikari

orangnya agak tegas dan bersikap kepimpinan

suka memimpin dan dipimpin

pandai pujuk orang lain

sifat suka berangan

terlalu pemurah dan bersikap ego

berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat

nilai harga diri yang sangat tinggi

sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk

dahagakan pujian

cepat ditimpa penyakit

semangat juang yang luar biasa

belajar untuk relax

cepat marah dan mudah mengamuk

sangat kelam kabut

mudah marah apabila cakapnya dilawan

suka mencari kawan

SEPTEMBER

sangat bersopan santun dan bertolak ansur

sangat sensitif yang tidak diketahui

mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) kerana banyak simpan rahsia

sangat cermat, teliti dan teratur

orang yang banyak berfikir

suka sukan, hiburan dan melancong

suka menegur kesilapan orang lain dan mengkritik

daya pentaakulan yang baik

kurang menunjukan perasaannya

pendiam tapi pandai bercakap

otak bijak dan mudah belajar

terluka hatinya sangat lama disimpan

sikap sangat cool, sangat baik dan mudah simpati

suka mencari maklumat

terlalu memilih pasangan

sangat prihatin dan terperinci, amanah, setia dan jujur

kawal diri dari terlalu mengkritik

sukakan benda yang laus

kerja yang dilakukan sangat sempurna

pandai mendorong diri sendiri

bersistematik

OKTOBER

suka sembang

tidak suka terima pandangan orang lain

suka orang yang sayang padanya

emosi yang mudah terusik

suka ambil jln tengah

suka berangan & pandai bercakap

sangat menawan & sopan santun

emosi yang kelam kabut

manja

daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan)

kecantikan luar & dalam

suka melancong, bidang sastera & seni

tidak pandai berbohong & berpura-pura

pengasih, penyayang & lemah lembut

mudah rasa simpati, baik pentingkan kawan

romantik dlm percintaan

sentiasa berkawan

mudah terusik hati & cemburu

hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama

ambil berat tentang orang lain

cepat marah

suka kegiatan luar

pentingkan diri sendiri

orang yang adil

tidak menolong orang kecuali diminta

boros & mudah dipengaruhi persekitaran

suka melihat dari perspektifnya sendiri

mudah patah semangat


NOVEMBER

banyak idea dalam perkara

pandai muhasabah diri

sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya

cara berfikir lain dari orang lain

berfikiran kehadapan

otak yang sangat tajam

berfikiran unik dan bijak

pandai mendorong diri sendiri

penuh dengan idea-idea yang luarbiasa

tidak hargai pujian

pemikiran yang tajam

kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya

daya firasat yang mendalam dan tinggi

badan yang tough

bagus untuk jadi doktor

kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam

cermat dan teliti

romantik

personaliti dinamik

tidak pasti dengan hubungan kasih sayang

sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia

suka duduk dirumah

banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra

sangat rajin dan berkemampuan tinggi

berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran

amanah, jujur setia dan pandai berahsia

terlalu degil dan keras hati

tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi

apabila hendak, pasti diusahakan sehingga berjaya

bercita-cita tinggi

tak suka marah kecuali digugat

perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

mudah ambil berat terhadap orang lain


DISEMBER

sangat setia dan pemurah

sangat jujur amanah dan bertolak ansur

bersifat patriotic

tidak pandai berpura-pura

sangat aktif dalam permainan dan pergaulan

cepat marah

sikap kurang sabar dan tergesa-gesa

perangai yang berubah-ubah

bercita-cita tinggi

tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi

suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi

Benci pada kongkongan

seronok didampingi

suka berlawak

suka bercampur dengan orang

pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik

suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai


 

2 comments:

  1. yana lahir bulan 6..yup banyak je benda yg sama

    ReplyDelete
  2. tu la yana..kajian ni memang leh kata 80% sama ngan diri kita...so renung2kanla...yang baik kita teruskan..yang tak baik tinggalkan ok..huhu

    ReplyDelete